Voedingsverandering

5 dagelijkse gewoontes om af te vallen

1. Weeg wat je eet

Als we het hebben over eten heeft een ieder hier zijn eigen idee over. Hierbij kan je kijken naar de hoeveelheid die je eet, dit verschilt per persoon. Maar dit heeft ook te maken met de hoeveelheid inspanning die je geleverd hebt en hoeveel trek je hebt. Wie weet ben je gewend om twee grote opscheplepels aardappels bij je eten te nemen, maar de grote qua lepels kunnen verschillen. Wanneer we dit gaan wegen zien we al snel een verschil in calorieën per portie. Hierdoor kan je idee bij wat een portie is verschillen.

Om te weten te komen hoeveel je eet, kan je gebruik maken van een weegschaal. Met een weegschaal kan je exact wegen hoeveel 100 gram is. Zo kun je precies bijhouden hoeveel calorieën je binnen krijgt. Om te weten te komen hoeveel je eet, kan je een week lang dagelijks bij houden hoeveel gram aan eten (calorieën) je binnen krijgt. Handig is het om dezelfde bakjes te gebruiken tijdens het wegen, zodat je op een gegeven moment aan de hand van de bakjes een inschatting kan maken van hoeveel calorieën je binnenkrijgt.

‘’ Met wegen weet je dus hoeveel je eet! ’’

2. Jezelf wegen

Een belangrijk hulpmiddel om af te vallen is, om jezelf te wegen, daarvoor moet je op de weegschaal gaan staan (minimaal 1 keer per week). Dit geeft je de bevestiging of je afvalt. Al eet je nog zo gezond, wanneer je je doel om af te vallen wilt behalen zul je minder moeten eten dan dat je verbrand. Doe je dit? Dan zul je wekelijks een afname in jou gewicht zien!

Probeer jezelf op een vaste dag in de ochtend met een lege maag te wegen. Dan zullen je metingen het beste resultaat geven.

clear-device-diet-53404

3. Sporten

Vaak wordt nog steeds gedacht dat om af te willen vallen, we heel veel en hard moeten gaan sporten. Wanneer je meer zal gaan sporten wordt je energieverbruik hoger. Dat zou in theorie betekenen dat wanneer je op onderhoud behoefte zou eten en daaraan sport zou toevoegen je af valt. Echter wanneer we in een tekort aan calorieën zitten omdat je wilt afvallen, heb je over het algemeen sneller trek.

Een gemiddeld persoon zou tijdens een fietssessie van 30 minuten 300 calorieën verbranden (Snelheid van het fietsen speelt hierbij een rol). Dit is gelijk aan een ¼ pizza punt. Zo zie je hoe snel je calorieën erbij eet en hoeveel meer energie het kost deze ook weer te verbranden.

Een goede trainingssessie kost het lichaam veel energie, energie die het lichaam er het liefst weer bij wilt eten. Vaak gaat het bij mensen verkeerd, omdat ze naast het diëten ook hevige trainingssessies doen. Na deze trainingsessies overeten ze zichzelf. Het is een stuk makkelijker om calorieën erbij te eten dan te verbranden.

‘’Jouw taak is om hierin balans te vinden door uit te proberen en te kijken naar wat voor jou werkt.’’

In een Amerikaanse studie (Richardson, C. R. 2008) Wordt verwezen naar het positieve effect van de stappenteller (pedometer) tijdens het wandelen. In de studie wordt verwezen naar de stappenteller dat het een motiverend effect geeft om nog meer stappen te gaan zetten. Tijdens een onderzoek, gehouden onder 307 mensen gedurende 4 weken tot 1 jaar, is gebleken dat zowel man als vrouw gemiddeld 0,05 kg per week verloren door te wandelen.

In Amerika is er een onderzoek gedaan onder Amerikanen naar overgewicht (Hill, J. O., Wyatt, H. R., Reed, G. W., Peters, J. C. 2003). Deze doktoren hebben bevestigd dat de gemiddelde Amerikaan 900gr tot 1kilo per jaar aankomt. Hierdoor ontstaan op ten duur: overgewicht, gewicht gerelateerde ziekte en de kans om beperkt te worden in bewegingsvrijheid. Zij stellen een aanpassing voor, namelijk 100 kcal per dag minder te eten > ongeveer 1 boterham. Of het toepassen van 15 tot 20 minuten wandelen per dag. Volgens de studie zouden de meeste individuen op deze manier hun gewicht behouden of zelfs afvallen.

“Vandaag nog gaan starten met wandelen dus!’’

4. Afleiding

We kennen het allemaal. Wanneer we ons vervelen zoeken we over het algemeen iets nieuws om te gaan doen. Wanneer we dit op dat moment niet kunnen vinden, is iets lekkers eten toch een vrij makkelijk alternatief. ‘Eten uit verveling’. Een reep chocolade, dan neem ik 2 stukjes en leg ik hem weg. Dan kom ik erachter dat de smaak goed bevalt en besluit nog wat stukken chocolade tot mij te nemen. Het geeft op dat moment een goed en bevredigend gevoel. Maar dan is de reep op en ik voel mij plotseling schuldig. Achteraf baal ik er dan van, dat ik de chocola gegeten heb.

Het is niet fout om af en toe eens uit de bocht te schieten, ik denk zelfs dat dit gezond kan zijn. Het geeft een heerlijk gevoel om af en toe is de touwtjes iets losser te houden en even rustig aan te doen. Echter wanneer je hier vaak mee te maken hebt is het voorkomen van zo’n ‘verveling’ snoepbui een verstandige keuze.

Na onderzoek, naar afleiding en eten (Ogden, J. 2013) onder 81 mensen blijkt, dat wanneer je alleen thuis bent of tv zou kijken je meer eten tot je zal nemen dan dat je bijvoorbeeld zou doen tijdens een sociale bezigheid. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat mensen tijdens het auto rijden, de minste behoefte hebben om wat te nuttigen.

Nu is het voor veel mensen geen hobby om een hele dag rond te rijden in de auto. We kunnen vast dat moment nog herinneren dat we zo gepassioneerd met iets bezig waren dat we eten op dat moment het liefst wilde uitstellen of zelfs vergaten. Ga opzoek naar je passie en zoek afleiding. Die dromen die je als kind had, heb je daar ooit weer eens over nagedacht? Misschien is dit het goede moment.

“Met afleiding zal je minder behoefte hebben om te eten, maar belangrijk is om wel vaste eetmomenten te houden en hiervoor een pauze in te lassen. Waarna je weer verder kan met de afleidingsbezigheid.”

5. Neem de tijd voor je maaltijd

Je bent net klaar met werk en rijdt naar huis. Je wilt nog sporten en daarna met je vrienden afspreken. Onderweg bedenk je alvast welke apparaten je in de sportschool gaat gebruiken. Je moeten nog koken, de was doen en stofzuigen. Ook moet je tussen je bezigheden door nog even snel wat eten. Wanneer je thuis komt bereid je snel het eten voor. In de haast die je op dat moment hebt tijdens het eten gaan er een aantal dingen verkeerd.

De hersenen krijgen te laat een signaal dat je vol zit. De voeding wordt minder goed verteert, waardoor het lichaam een stuk harder moet werken voor de vertering en opname van voedingsstoffen. Wanneer je snel eet zul je over het algemeen veel lucht mee happen waardoor er lucht ontstaat in de maag. Je kunt je vast voorstellen waartoe dat zal leiden, last van je buik en darmen.

“Zorg dat je rustig eet, je doet je lichaam en jezelf hier een plezier mee. Zo zul je sneller vol zitten en meer kunnen genieten van je eten.”

In deze maatschappij waar wij alsmaar drukker schijnen te worden, is het belangrijk je zaken zo te plannen dat je ruimte houdt voor rust momenten. Eten is een belangrijk onderdeel van je leven. Ga hier verstandig mee om en gun jezelf deze momenten van rust.

Hulp nodig met afvallen? Bekijk dan direct mijn schema’s! 

Facebook